Tuesday, September 7, 2010

Keris berdiri

    
    Tak tahu kenape aku minat sgt dengan keris. Agaknye sebab dalam darah ni mengalir darah melayu, terasa nk memiki senjata yg digunakan oleh pahlawan2 kite satu masa dulu..Mula-mula nk cari keris ni ade gak wat research dalam net, tp kebanyakannye semua mahal2..kebanyakan dalam lingkungan RM700++.. wa mahal tul..

     Finally, berkat sabar yg tak brape nk sabar ni, aku jumpe ngan sorg member yg baru je pas beli keris..tanye kat mana, dia ckp ko login kat keriswarisan.com..cari seller nama angah..dia ada byk keris yg cantik, berkualiti dan yg paling penting MURAH..


     Dapat cont angah! daripada perbualan dalam fon dia suh dtg tgk sendiri keris kt umah, lagi puas hati katanya..Dipendekkn cerita aku pon smp..mmg byk keris yg cantik, yg gagah..cuma xtau nk pilih yg mana satu..bayangkan, aku abiskan 3 jam nk memilih..finally, akhirnya, aku buat keputusan..


keris pertama dalam hidup aku..menurut angah, bilahnya bilah lama dan keris ni berasal dari tanah sumatera

Dapatlah aku sebilah keris, dapat je terus aku hantar ke abg angkat aku kat bukit tinggi..nk suh dia check dan if ada "sesuatu" pada keris tu..nk suh dia buang..Setelah dipastikan keris ni dah kosong, aku wafakkn ayat suci Al-Quran sebagai pegisian pada keris ni..

keris berdiri..jgn salah sangka, ianya berdiri semata-mata kerana keseimbangan bilah keris dan pengaruh graviti

     Dah ada keris ni ade je bende nk wat, xde keje la tuh..dalam pic atas ni jgn tertipu ngan aksi tangan tu..hiasan semata-mata..hee.. punye lama nk bg 3 keris ni berdiri..setelah bersusah payah, dapatla snap beberapa pic..

     Kebetulan menulis ni, bg siapa2 yang bc blog ni, berminat nk memili keris bleh layari www.keriswarisan.comboleh tgk kat sana klu berminat dan boleh dapatkn keris dengan harga yang murah..kualiti keris mmg di jamin terbaik..

     Ingt lagi pesan org-org dulu, "Kita ni org melayu, mcmnapun biarlah ada pada kita sekurang-kurangnya sebilah keris" ..bukan apa, kita kena hargai nilai-nilai sejarah yg ada pada keris tu, almaklum la, kite ni kan melayu, penuh berseni dan penuh beradat..



     





6 comments:

  1. Masalahnya keris ni salah satu tmpt kegemaran makhluk2 halus nih.. sape2 nk simpan.. bawa la kepada mereka2 yg pakar swoh scan dlu.. nnt jd mcm kes arwah ayah aku.. bli2.. skali rupenye berisi.. kebetulan plak sama keturunan.. badik bugis.. yg jd mangsa? aku jugak.. Hahaha..

    ReplyDelete
  2. haha...tul2.. sebaiknye kite wafakkn ayat Al-Quran jo, better kite masukkn fadilat Al-Quran instead kite isi ngan khadam or seangkatan dengannya..

    ReplyDelete
  3. wey..apsal ko x sebut nama aku selaku org yg kenalkan angah n keriswarisan tuh...nie yg nak majuk nie...hahahaha ko kena wat publisiti utk aku sebab ko kan pegawai diplomatik...hik hik...btw...kalo korang nak tahu de cite kelakar kat keris tuh coz keris tuh dh x mcm masa die memula beli....hahahahhahahahaha tu la gara2 nak 'bersihkan' keris akhirnya kena grind....

    sape2 nak bersihkan keris dr sebarang unsur jin, makhluk halus dn benda2 x elok...serta nakkan pengisian ayat al-quran boleh hubungi Tuan Rahmat 012-7455808....maharnya boleh dirunding...sekian...tq...daaaaaaa

    ReplyDelete
  4. cet...siap promote lagi tu....bagus2...

    ReplyDelete
  5. suka keris? jom pi tengok pameran keris di muzium shah alam...
    ada keris lama atau keris keturunan yang di simpan? bleh bawak untuk dipertandingkan pada hari ahad ini.. boleh tau nilainya

    ReplyDelete
  6. pameran keris di muzium shah alam...ahad ni lastday 9.30am-5.30pm

    ReplyDelete